OV1
Belevingsgericht - PAARS
In OV1-PAARS wordt een (ver)zorgende en veilige leeromgeving aangeboden waarin ze zoveel mogelijk kansen en stimulansen krijgen. We stimuleren leerlingen tot contact en/of interactie met hun omgeving. Leer- en werkmomenten worden afgewisseld met rustmomenten om hun basisrust te bewaren en op die manier leerkansen te creëren.
In de paarse groep wordt er gewerkt binnen het niveau alsook de interesses en talenten van de leerlingen. De nadruk wordt gelegd op het belevingsgerichte en minder op het gepresteerde. Het aankunnen van activiteiten en het welbevinden van de leerling staat voorop. Er is co-teaching, in nauwe samenwerking met het verzorgende personeel.
Binnen de kleinere groepen wordt er vooral gewerkt rond functioneel rekenen , koken, crea, thema en sociale vaardigheden. Dit gebeurt telkens binnen hun eigen niveau. Voor de 19+ wordt er op basis van de mogelijkheden van de leerlingen, toekomstgerichte vorming en SMT aangeboden.
Deze leerlingen stromen uit naar een belevingsgerichte dagbesteding, meestal in een dagcentrum. Binnen een dagcentrum nemen ze deel aan activiteiten die minder gericht zijn op het resultaat maar meer op de beleving en het proces. Het welbevinden van de leerlingen staat voorop.
PAARS - EMB
EMB is een klas voor leerlingen met een ernstig meervoudige beperking. Dit betekent dat de leerling zowel een ernstige verstandelijke beperking als ernstige motorische en/of zintuiglijke beperkingen heeft. De leerlingen krijgen ondersteuning op verschillende gebieden, zoals communicatie, mobiliteit en zelfredzaamheid. Onderwijs in deze klas richt zich op beleven van prikkels, communicatieondersteuning (bijvoorbeeld met pictogrammen of gebaren), zorg en het stimuleren van hun zintuiglijke en motorische ontwikkeling.
PAARS - BASAAL
Het leren in basaal vindt vooral plaats op een belevingsgericht niveau, waarbij de nadruk ligt op basisbehoeften, zintuiglijke prikkels en eenvoudige interacties met de omgeving. In deze klas richten we ons op communicatie op een basaal niveau (bijvoorbeeld via geluiden, aanraking of mimiek), het aanbieden van voorspelbare structuren en herhaling en het stimuleren van alertheid.
PAARS - FUNCTIONEEL
In de klas functioneel bieden we een combinatie aan van schoolse vaardigheden (functioneel rekenen en taal, actualiteit,...) en belevingsgericht leren. In deze klas richten we ons op sociale vaardigheden, zelfredzaamheid en het ontwikkelen van basisvaardigheden (bijvoorbeeld communicatie, motoriek en eenvoudige schoolse vaardigheden).


